3η και τελευταία δημοσκόπηση της Analytica Market Research για λογαριασμό της Cyprus Times, δύο εβδομάδες πριν από τον πρώτο γύρο των Προεδρικών Εκλογών – Με το μεγαλύτερο δείγμα που παρουσιάστηκε μέχρι σήμερα – Συμμετείχαν πέραν των 7 χιλιάδων – Η σταθερή πρωτιά Χριστοδουλίδη αλλά με μείωση της ψαλίδας και το θρίλερ για το πολυπόθητο, δεύτερο εισιτήριο – Αναλυτικά τα ευρήματα της έρευνας
Ένα θρίλερ μέχρι τελικής πτώσης μεταξύ Αβέρωφ Νεοφύτου και Ανδρέα Μαυρογιάννη για το δεύτερο εισιτήριο του δεύτερου γύρου, και το σταθερό προβάδισμα Νίκου Χριστοδουλίδη, καταγράφει μεταξύ άλλων στα ευρήματα της η 3η δημοσκόπηση της Analytica Market Research για τις Προεδρικές Εκλογές, που έγινε για λογαριασμό της Cyprus Times, με τεράστιο δείγμα που ξεπερνά τις 7 χιλιάδες συμμετέχοντες.
Στα σημαντικά, καταγράφεται η μείωση της ψαλίδας μεταξύ των τριών πρώτων, ενώ αξιοσημείωτα ευρήματα εντοπίζονται στις συσπειρώσεις των κομμάτων, μόλις δύο εβδομάδες πριν τη μεγάλη εκλογική μάχη της 5ης Φεβρουαρίου. Το ΑΚΕΛ φαίνεται να κερδίζει το στοίχημα της συσπείρωσης ενώ στον ΔΗΣΥ καταγράφεται ακόμα δυσκολία. Την ίδια ώρα η υποψηφιότητα Χριστοδουλίδη, διατηρεί τις εισροές από όλους τους κομματικούς χώρους αν και αυτές από τον Δημοκρατικό Συναγερμό παρουσιάζουν κάποια μείωση.
Η έρευνα διενεργήθηκε την περίοδο 11 με 17 Ιανουαρίου 2023 και σε αυτήν συμμετείχαν 7094 άτομα, άνω των 18 ετών με δικαίωμα ψήφου, μέσω τηλεφωνικών συνεντεύξεων και διαδικτυακών ερωτηματολογίων. Η στάθμιση έγινε με βάση τις βουλευτικές εκλογές του 2021, ανά εκλογική περιφέρεια.
Η Analytica Market Research υιοθετώντας την τάση που ακολουθείται διεθνώς στον τομέα των ερευνών, εντάσσει και τη διαδικτυακή ψηφοφορία, χρησιμοποιώντας εξειδικευμένες, τελευταίας τεχνολογίας πλατφόρμες, που παρέχουν τη δυνατότητα ποιοτικών ελέγχων. Συγκεκριμένα, τα μέσα που έχει στη διάθεση της η ομάδα ερευνητών-στατιστικολόγων της Analytica Market Research παρέχουν μεταξύ άλλων τη δυνατότητα διαγραφής πολλαπλών συμμετοχών, ενώ τα σύγχρονα συστήματα μπορούν να αναγνωρίσουν και πανομοιότυπες, ταυτόχρονες ενέργειες.
ΔΕΙΤΕ ΠΙΟ ΚΑΤΩ ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΡΟΗΓΟΥΜΕΝΩΝ ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΩΝ
Κλείνει η ψαλίδα
Στην πρόθεση ψήφου, εάν οι Προεδρικές Εκλογές διεξάγονταν σήμερα, ο Νίκος Χριστοδουλίδης διατηρεί την πρωτιά έναντι των άλλων δύο βασικών υποψηφίων, παρουσιάζοντας μικρή πτώση 1,3% από την προηγούμενη δημοσκόπηση της Analytica που διενεργήθηκε τέλη Νοεμβρίου και παρουσιάστηκε αρχές Δεκεμβρίου.
Πάντως, η δημοσκόπηση καταγράφει μείωση των ποσοστών που χωρίζουν τον Νίκο Χριστοδουλίδη από τον δεύτερο Αβέρωφ Νεοφύτου με διαφορά 6 ποσοστιαίες μονάδες και τον τρίτο Ανδρέα Μαυρογιάννη με διαφορά 6,3%. Οι δύο τελευταίοι, σύμφωνα με τα ευρήματα, θα δώσουν «μάχη» για το πολυπόθητο εισιτήριο του β’ γύρου.
Ο Νίκος Χριστοδουλίδης καταγράφει ποσοστό 28,5%. Ακολουθούν Αβέρωφ Νεοφύτου με 22,6% και Ανδρέας Μαυρογιάννης με 22,2%. Ποσοστό 5,6% λαμβάνει ο Αχιλλέας Δημητριάδης και ποσοστό 5,3% ο Πρόεδρος του ΕΛΑΜ Χρίστος Χρίστου.
Αυξημένο ενδιαφέρον για τις εκλογές
Ποσοστό 73% απάντησε ότι το τελευταίο διάστημα αυξήθηκε το ενδιαφέρον του για τις Προεδρικές Εκλογές.
Σιγουριά ψήφου
Το 87% των συμμετεχόντων δηλώνει απόλυτα σίγουρο για την ψήφο του, ενώ 10% δηλώνει ότι υπάρχει ενδεχόμενο να αλλάξει γνώμη. Μόλις 1% απάντησε ότι θα αποφασίσει ποιον θα ψηφήσει την ώρα της κάλπης.
20% άλλαξαν γνώμη κατά την προεκλογική εκστρατεία
Στο ερώτημα εάν ψηφίζουν με βάση την αρχική τους επιλογή ή άλλαξαν γνώμη κατά τη διάρκεια της προεκλογικής εκστρατείας, απάντησαν στη συντριπτική τους πλειοψηφία (80%) ότι ακολουθούν την αρχική τους επιλογή.
Από το 20% που απάντησε ότι άλλαξε γνώμη σχετικά με το ποιον θα ψηφίσει, πάνω από τους μισούς αναφέρουν ότι η γνώμη τους διαφοροποιήθηκε τον τελευταίο μήνα. Ο λόγος που οδήγησε τους περισσότερους εξ αυτών στο να αλλάξουν γνώμη, ήταν πρωτίστως οι πρόσφατες τοποθετήσεις των υποψηφίων και ακολούθως οι εμφανίσεις τους στα debates. Μόνο 1% εξ αυτών δήλωσε ότι επηρεάστηκε από τις διαφημιστικές καμπάνιες και άλλαξε γνώμη σχετικά με το ποιον θα ψηφίσει.
Πως ψηφίζουν τα κόμματα – Συσπειρώσεις
Ενδιαφέροντα ευρήματα καταγράφονται στις κάρτες οι οποίες αφορούν τις συσπειρώσεις των κομμάτων, που αποτελούν και το μεγάλο στοίχημα για τους διεκδικητές της Προεδρίας. Η συσπείρωση του ΑΚΕΛ γύρω από την υποψηφιότητα Μαυρογιάννη, σύμφωνα με τα ευρήματα της Analytica αγγίζει υψηλό ποσοστό, κοντά στο 80%, δικαιολογώντας και την άνοδο του υποψηφίου, ενώ ο ΔΗΣΥ φαίνεται να αντιμετωπίζει ακόμα πρόβλημα. Η συσπείρωση του Δημοκρατικού Συναγερμού στην υποψηφιότητα του Προέδρου του κόμματος φτάνει το 60%. Ποσοστό 28% των ψηφοφόρων του ΔΗΣΥ φαίνεται, σύμφωνα με τα ευρήματα, να πηγαίνει στον Νίκο Χριστοδουλίδη. Τον Οκτώβριο το ποσοστό αυτό ήταν της τάξης του 35% και τον Δεκέμβριο στο 32%.
Τα σενάρια του 2ου γύρου
Στην εκτίμηση για το δίδυμο που θα προκριθεί στον δεύτερο γύρο των Προεδρικών Εκλογών, οι απαντήσεις των συμμετεχόντων δείχνουν ισορροπία στα σενάρια Χριστοδουλίδης-Μαυρογιάννης (38%) και Χριστοδουλίδης-Νεοφύτου (37%). Ποσοστό μόλις 20% θεωρεί ότι την 12η Φεβρουαρίου θα αναμετρηθούν Αβέρωφ Νεοφύτου και Ανδρέας Μαυρογιάννης.
Στον δεύτερο γύρο ο Νίκος Χριστοδουλίδης κερδίζει τον Αβέρωφ Νεοφύτου με ποσοστό 41% έναντι 35%, ενώ στο σενάριο πρόκρισης Χριστοδουλίδη-Μαυρογιάννη προβλέπεται μάχη αμφίρροπη, σύμφωνα με τη δημοσκόπηση. Συγκεκριμένα σε αυτό το σενάριο ο τέως ΥΠΕΞ καταλαμβάνει ποσοστό 40% ενώ ο τέως διαπραγματευτής 39%. Στο σενάριο Μαυρογιάννης εναντίον Νεοφύτου, ο πρώτος καταλαμβάνει ποσοστό 40% και κερδίζει τον Πρόεδρο του ΔΗΣΥ που καταλαμβάνει ποσοστό 37%.
Σταθερό προβάδισμα Χριστοδουλίδη στην παράσταση νίκης
Στην παράσταση νίκης, δηλαδή ποιος θεωρούν οι συμμετέχοντες ότι θα κερδίσει τις εκλογές ανεξαρτήτως ποιον θα ψηφίσουν, σημαντικό προβάδισμα διατηρεί ο Νίκος Χριστοδουλίδης με ποσοστό 41%, έναντι 47% που κατέγραψε στην προηγούμενη δημοσκόπηση. Ακολουθούν Αβέρωφ Νεοφύτου με 28% και Ανδρέας Μαυρογιάννης 21%.
Οι μισοί τους πιστεύουν
Στο ερώτημα πως αξιολογούν οι συμμετέχοντες τις εξαγγελίες των υποψηφίων, τα ευρήματα δείχνουν διχογνωμία. Περίπου οι μισοί (42%) θεωρούν ότι είναι υλοποιήσιμες και οι άλλοι μισοί (43%) το ακριβώς αντίθετο, δηλαδή ότι είναι κούφια λόγια.
Δημογραφικά στοιχεία της έρευνας